dijous, 7 d’abril del 2011

1. Com ensenyem ciències a l'escola?

Activitat a classe: Al voltant de la massa d'un metre cúbic de...
Construim amb 12 fustes de colors d'1m de llargada i boles de porexpan el nostre primer metre cúbic.



Treball en grups. Hi ha alguna cosa dins d'aquest cub? Quina massa té aquest aire?
I si l'omplíssim d'aigua o fos un cub de fusta, quina massa encabiriem?

A partir del treball en grups completem una taula de resultats. Consens sobre la massa de 1000 kg d'aigua però debat sobre l'aire i la fusta. Comencen a sortir conceptes massa, pes, densitat dels materials, tipus de fusta, flotabilitat, etc...

Per liar-la més encara el professor burxa: Si la massa d'aigua al metre cúbic cub és gairebé 800 vegades més gran que la d'aire en aquest volum, quines molècules pesen més, les d'aigua o les d'aire?

Comentem que l'aigua està formada per un sol tipus de molècules a diferència de l'aire que és una barreja de gasos. En qualsevol cas, podem comparar el pes molecular mig de l'aire amb el de l'aigua.  

De la massa d'aire i aigua que omple 1 m3, podem deduïr una relació entre la massa de les seves molècules?
L'activitat ens serveix per introduïr com aprenem i per tant com ensenyarem ciències a l'escola.


Treball en grups. Com aprenem ciències a l'escola? 
Quines activitats ens han fet aprendre realment?
Com acompanyarem els infants a fer-ho?

Hem recollit el treball en grup per escrit i a la pissarra:



Ens proposem madurar les següents transparències:


Recomanem la lectura de 'Connectem l'experiència, el pensament i la comunicació'


Treball pendent:
Per què ensenyar ciències als nens i nenes?
Quina cinència ensenyar? 
(Llegir el decret 142/2007 en les competències de medi natural i social)