dimarts, 26 d’abril del 2011

5. Quin aire i com el respirem?


Treball en grup. Estudiem les dades mesurades la setmana anterior a  classe. Temperatura, humitat i concentració de diòxid de carboni a classe. Què observem? Per què?


En estar la classe tancada i sense ventilació les tres magnituds han pujat de forma sostinguda.
La font de calor, vapor d'aigua i diòxid de carboni som nosaltres mateixos, a través de la respiració i la pell. El responsable últim és la respiració cel·lular.

En la respiració aeròbia les substàncies orgàniques són degradades finalment a CO2 i H2O. Els processos respiratoris aerobis s'acompleixen en els mitocondris a través del cicle de Krebs i de les cadenes respiratòries ( metabolisme).


Parlem dels nivells inicials de temperatura i humitat. I de quina és la concentració de CO2 al carrer al costat de l'aula, unes 450 ppm. Això ens porta a lligar-ho amb el nivell de fons concentració de CO2 al planeta en constant augment des de la revolució industrial.
Descrivim la trajectòria d'una molècula d'oxigen des del nas fins als eritròcits (glòbuls vermells):








Què respirem i com en afecta la salut?

http://www.sostenible.cat/sostenible/web/noticies/sos_noticies_web.php?cod_idioma=1&seccio=3&num_noticia=438937