Treball en grup. Estudiem les dades mesurades la setmana anterior a classe. Temperatura, humitat i concentració de diòxid de carboni a classe. Què observem? Per què?
En estar la classe tancada i sense ventilació les tres magnituds han pujat de forma sostinguda.
La font de calor, vapor d'aigua i diòxid de carboni som nosaltres mateixos, a través de la respiració i la pell. El responsable últim és la respiració cel·lular.
En la respiració aeròbia les substàncies orgàniques són degradades finalment a CO2 i H2O. Els processos respiratoris aerobis s'acompleixen en els mitocondris a través del cicle de Krebs i de les cadenes respiratòries ( metabolisme).
Parlem dels nivells inicials de temperatura i humitat. I de quina és la concentració de CO2 al carrer al costat de l'aula, unes 450 ppm. Això ens porta a lligar-ho amb el nivell de fons concentració de CO2 al planeta en constant augment des de la revolució industrial.
http://www.esrl.noaa.gov/gmd/ccgg/trends/#mlo_full
Treballem el nostre aparell respiratori:
http://www.aula2005.com/html/cn3eso/08respiratori/08respiracio.htm
Treballem el nostre aparell respiratori:
http://www.aula2005.com/html/cn3eso/08respiratori/08respiracio.htm
Descrivim la trajectòria d'una molècula d'oxigen des del nas fins als eritròcits (glòbuls vermells):
Què respirem i com en afecta la salut?